donderdag 15 november 2012

Serious Games: more than a game!

Veel verantwoordelijken en leden van het directiecomité in bedrijven huiveren bij de term “Serious Game” onder het mom: we zijn een ernstig bedrijf, er moet opgeleid worden, maar zeker niet gespeeld worden, want dat is niets voor ons. (Spelen doen we al sinds de geboorte en we hebben er ontzettend veel door geleerd.) Vandaag was ik in een bedrijf met zo’n 750 werknemers. De directeur HR legde mij uit hoe er in het bedrijf opgeleid werd. Mijn beurt om te huiveren: typische, oubollige klassikale opleidingen, geen “training driven by evaluation”, geen e-learning, geen blended learning… en de evaluatie van de opleidingen: Kirkpatrick…? Onbekend! Na ons inleidende onderhoud – ik had een afspraak versierd om Serious Games voor te stellen – dacht ik bij mezelf: leven we in 2012 of heb ik de teletijdmachine van professor Barabas naar het verleden genomen? Ik werd er stil van en begon mijn woorden nog een laatste keer te herkauwen. Toen hij me vroeg of het wel ging, antwoordde ik: “Met mij wel maar met uw opleidingsbeleid is er iets grondigs fout”. De kracht van de stilte die toen voor de tweede keer viel, speelde in mijn voordeel. Na enkele seconden van snijdende spanning begon ik mijn betoog om Serious Games te integreren in het opleidingsbeleid van het bedrijf. Voortbordurend op het typisch klassikale aanbod van managements- en communicatieopleidingen – in het bedrijf aanwezig sinds meer dan 20 jaar – kwam ik ertoe om aan te tonen dat Serious Games niet enkel kostenbesparend maar ook rendementsverhogend en efficiënter waren. De HR manager was één en al oor en leek beginnen te beseffen dat Serious Games veel meer dan een spel waren, hoewel hij toch nog steeds zijn opwerpingen had. De kracht van een Serious Game – die sinds kort dankzij de eerste authoring tool voor een democratische prijs in het bedrijf zelf kan ontwikkeld worden – ligt op meerdere vlakken: enerzijds zorgt het speeleffect ervoor dat de student vergeet dat hij aan het leren is en opnieuw plezier vindt in het opdoen van kennis, en anderzijds is het een veeldimensionale evaluatietool voor communicatie-aspecten. Wilt u hier meer over weten? Klik hier om me te contacteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten