Velen fronsen het voorhoofd of trekken hun wenkbrauwen
of neus op als ik hun voorstel om een Serious Game in te bouwen in een
leertraject. Ik heb ondertussen wel begrepen dat er verschillende redenen aan
deze reacties ten grondslag liggen. Enerzijds zijn er de non-believers, die van
mening zijn dat « spelen » niet serieus kan zijn en niet past in een
bedrijfsomgeving. Anderzijds zijn er de twijfelaars, die het wel een leuk idee
vinden, maar zich afvragen of deze leervorm op zijn plaats is binnen hun
organisatie (wat op zich een zeer verstandige en terechte vraag is) en het
kostenplaatje van een dergelijke Serious Game niet te hoog zal oplopen.
Serious Games zijn er in alle soorten en dus ook in
alle prijsklassen. Laten we eens enkele bekende voorbeelden bekijken.
Zo is er de wereldbekende Serious Game die aan Harvard
gebruikt wordt onder de noemer “Leadership and Team Simulation:
Everest”. Deze simulatie lijkt misschien op het eerste zicht redelijk
ingewikkeld, toch kan ze inspiratie geven om eigen ideeën te ontwikkelen. Zeker
in het kader van het uitbouwen van leiderschapstrainingen voor Generation Y
kunnen dergelijke simulaties, scenario’s en uitdagingen zeer uitnodigend en
motiverend zijn voor de toekomstige generaties managers.
Een ander voorbeeld is de game “Finding
the truth” in het kader van een cursus Criminologie van Open University.
Heb je genoeg naar CSI, NCIS, Bones, Cold Case en Criminal Minds gekeken en wil
je zelf op misdaadonderzoek gaan? Wel, deze game is je kans! En daarnaast maak
je ook kennis met de kracht en de mogelijkheden van peilingen (polls) in het
kader van opleidingen. Een tweede voorbeeld van Open University is de game “To
Lie Or Not To Lie”.
De Serious Games die wij gerealiseerd hebben, hadden
volgende onderwerpen:
Ø
Verkoopstechnieken (textielketen,
verzorgingsproducten, bank- en verzekeringsproducten…)
Ø
Cross- en upselling gesprekken in de
banksector
Ø
Constructieve communicatie met de
vakbond (warenhuisketen)
Ø
Evaluatie- en
functioneringsgesprekken
Ø
Aanwerving (dit spel werd gebruikt
als onderdeel van de aanwervingsprocedure)
Voor al deze Serious Games gebruikten we één en
dezelfde tool, nl. ITyStudio. Deze tool
is enorm krachtig en verplicht de ontwerper ook tot het volgen van een bepaalde
strategie die uiterst lonend is voor het uiteindelijke doelpubliek. En
bovendien is de kostprijs van deze authoring tool zeer beperkt, wat maakt dat
de Serious Games werkelijk openstaan voor iedereen die er belangstelling in
heeft, zelfs indien men over een beperkt budget beschikt.
In een volgend artikel kom ik uitgebreid terug op deze
tool. Gebruik de tussenliggende tijd alvast om de tool te ontdekken!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten