Steeds meer bedrijven komen bij ons aankloppen met een gelijkaardig probleem,
nl. “hoe kunnen we onze medewerkers beter en blijvend motiveren voor
onderwerpen zoals Compliance, Veiligheidsvoorschriften, Awareness, richtlijnen
voor de behandeling van gevaarlijke stoffen, het voorkomen van nucleaire
besmetting” en andere dergelijke vraagstukken.
Onlangs kregen we de vraag van een financiële
instelling om een e-learning module te maken om hun personeel enerzijds bewust
te maken van de risico’s en gevaren binnen hun activiteiten in de instelling
vanuit het standpunt van de wet- en regelgeving en anderzijds de belangrijkste
elementen van Compliance op te frissen.
Uit een analyse van de tracking van voorgaande
Compliance opleidingen – meestal een verplichte e-learning module, zonder
ondersteuning of omkadering – bleek dat de gemiddelde doorlooptijd van de
module veel lager was dan de tijd nodig om alle schermen aandachtig te lezen –
wat dus duidelijk wees op een doorklikgedrag – en dat de score op de
afsluitende assessment 100% was voor bijna het voltallige personeel – of de
vragen van de assessment waren te eenvoudig of, wat ons waarschijnlijker leek,
de juiste antwoorden op de 3 vragen circuleerden redelijk snel doorheen de
instelling – terwijl er toch inbreuken op de Compliance regels werden
vastgesteld.
Dit alles wees duidelijk op een gebrek aan motivatie,
interesse en inzet vanwege het doelpubliek. Om hieraan tegemoet te komen,
hebben we een blended leertraject uitgewerkt. Het blended leertraject bestond
uit de integratie van een diversiteit aan leervormen en technieken, die alle een
verschillende impact hadden, zoals bv. een motiverend element, een herkenning
van de situatie, een bewustwording van het belang, enzovoort.
Enerzijds gebruikten we een game-based assessment,
maar één die rekening hield met het departement waar de leerder werkte – het
accent binnen de Compliance wet- en regelgeving ligt nu éénmaal anders voor
mensen uit de back office en commerciëlen bijvoorbeeld – en anderzijds
gebruikten we gaming technieken in de e-learning module. Deze laatste gamification
techniek bestond erin dat de e-learning module opgebouwd was uit 3 niveaus, elk
in overeenstemming met één van de drie leerdoelen die vooropgesteld waren. De
score op elke tussenliggende assessment moest minimum 90% bedragen om het
volgende niveau te ontsluiten. Op het einde van het derde niveau kreeg de
leerder nog een case study voorgelegd die hij tijdens de manager sessie moest
delen met zijn collega’s. Bij een goede aanpak kreeg hij een code van de
manager, die hij in de e-learning module moest inbrengen om zijn leermoment te
valideren. Om de opleiding aan te kondigen, gebruikten we een video van de CEO
van de instelling.
De financiële instelling was zo tevreden over de
resultaten dat ze besloot om ons ook de opdracht voor de drie volgende
Compliance opleidingen toe te vertrouwen!
Fantastisch nieuws…
Maar soms val je echt van het ene uiterste in het
andere uiterste, zonder dat je het zag aankomen en zonder dat het essentiële
ervan tot je doordringt. Enkele dagen vraag je je steeds weer af “Hoe is dit
toch mogelijk? Hoe kan dit? Is dit wezenlijk?”
Je neemt afstand van het gebeuren, je komt tot rust en
je stelt alles opnieuw in vraag... en je begrijpt het... of niet, maar dan
breng je wel begrip op.
Maar tijdens een diepgaand onderhoud met de Compliance
Officer in een ander bedrijf viel ik bijna van mijn stoel! Die man zei ronduit:
“Het belangrijkste is dat we in orde zijn met de wet- en regelgeving. Het gaat
toch altijd over hetzelfde en het personeel heeft daar geen boodschap aan. Een
simpele e-learning module volstaat, het belangrijkste is de registratie van hun
deelname.” Mijn argument dat het CBFA raar zou opkijken als Jan Modaal de
module in 3 minuten zou hebben doorlopen en het voltallige personeel een score
van 100% op de afsluitende assessment zou behaald hebben, stemde hem toch even
tot nadenken. Een beetje irritatie verbijtend vroeg hij me dan: “En wat stel je
dan voor?”
Wel, mijn antwoord was een blended leertraject met
daarin een e-learning module zonder veel toeters en bellen, die dan ondersteund
werd door manager sessies, een assessment - op maat gemaakt van de afdeling en
met 5 vragen willekeurig genomen uit een bank van 40 vragen - en ingeplande
Q&A sessies met de Compliance Officer… ja, het moet toch ernstig blijven,
nietwaar?!
One size doesn’t fit all… en dat maakt het juist zo
boeiend om telkens weer op zoek te gaan naar de beste oplossing voor elk vraag
vanuit een organisatie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten